poniedziałek, 1 lipca 2019

Przeczytane. Czerwiec 2019

21. Szamańskie tango - Aneta Jadowska, Fabryka Słów 2017

Właśnie dotarło do mnie, że udało mi się wytrzymać półtora roku bez sięgania po Jadowską, a że ona kolejne książki produkuje z prędkością karabinu maszynowego, to zrobiły mi się spore zaległości w jej twórczości. Sięgnąłem więc po drugi tom cyklu o Witkacym, choć nadal nie potrafię wyjaśnić, co mnie do tego ciągnie poza chęcią doczytania serii do końca. No i znowu mam mieszane uczucia, choć tych pozytywnych jest nieco więcej. Główny wątek jest całkiem sprawnie poprowadzony - autorka bardzo ciekawie ukazuje relacje bohatera z córką i jego rozwój jako szamana, nieźle wychodzi jej przedstawienie zaświatów i prób, które Witkacy musi przejść. Problem stanowi patos obecny w wypowiedziach bohatera, przez co brzmi on dokładnie jak Dora Wilk (główna bohaterka sześcioksięgu Jadowskiej). Oczywiście musiało się też znaleźć miejsce dla Ulubionej Bohaterki Autorki, co wymusiło wprowadzenie całkowicie niepotrzebnego wątku nawiedzonego domu. Niby drobny mankament, a jednak drażni - rzadko zdarza się, żeby pozytywni bohaterowie mnie irytowali, a jednak Jadowskiej udało się stworzyć postać działającą mi na nerwy. Mam płonną nadzieję, że w kolejnych częściach nie będzie mnie już prześladować.

22. Toń - Marta Kisiel, Uroboros 2018 (Kindle)

Kolejną książkę Marty Kisiel przeczytałem w ramach akcji "Zew Zajdla". Tym razem jest poważniej niż w innych utworach autorki, choć i tu znalazło się miejsce na humor (reprezentowany przez jedną z bohaterek). Powieść trochę trąci Pilipiukiem - rzecz rozgrywa się w środowisku miłośników staroci, antykwariuszy i zegarmistrzów. Kisiel miała fajny pomysł i udało jej się na jego podstawie stworzyć ciekawą fabułę i interesujących bohaterów. Trochę kuleje tu wątek morderstw - o ile samo wprowadzenie tego typu zbrodni bardzo dobrze wpisuje się w akcję i stanowi ciekawą zagadkę, o tyle rozwiązanie tej kwestii, a zwłaszcza motywacja przestępcy są niezadowalające. Jest to kolejna solidna pozycja, jaką autorka napisała, choć brakuje jej jakiegoś błysku. Niemniej, będę uważnie śledził dalsze poczynania Kisiel; Oczy uroczne są już zakupione i czekają na swój moment.

23. Pieśń o Warszawie - Dominika Tarczoń, Skarpa Warszawska 2019

Nie pamiętam już, co skłoniło mnie do sięgnięcia po tę książkę, ale chyba była to recenzja w NF połączona z moją ochotą na porządną postapokalipsę inną niż Metro i Stalker. No i powiedzieć mogę tyle, że jest to solidna robota: nic wybitnego, ale też nic, co by odpychało od lektury. Powieść czyta się dobrze, są tu ciekawie narysowani bohaterowie, jest jakaś Wielka Tajemnica w tle, a do tego ciekawie przedstawione środowiska ocalałych mieszkańców Warszawy. Zostałem jednak pozostawiony przez autorkę z uczuciem niedosytu: zakończenie jest otwarte, a wiele wątków nie zostało zamkniętych. Niestety w książce nie ma informacji, że jest to tylko pierwszy tom, więc nie wiem, czy mogę oczekiwać czegoś więcej.

24. Łzy Mai - Martyna Raduchowska, Uroboros 2018 (Kindle)

Nadrabiam zaległości w ramach "Zewu Zajdla", więc przed lekturą nominowanego Spektrum musiałem sięgnąć po pierwszy tom cyklu, czyli Łzy Mai. Dostałem do rąk bardzo ciekawą cyberpunkową opowieść kryminalną z intrygującym wątkiem zabójstw w świecie, gdzie część androidów zbuntowała się przeciwko swoim twórcom. Raduchowska stawia typowe dla tego gatunku pytania o to, czym jest człowieczeństwo i gdzie leżą jego granice, czy odczuwająca i obdarzona wolną wolą maszyna jest człowiekiem w większym, czy mniejszym stopniu niż istota ludzka z cybernetycznymi wstawkami. Wciągnąłem się w fabułę i polubiłem bohaterów, bardzo chętnie więc sięgnę po więcej.

Czytam:
- Caitlin R. Kiernan - Tonąca dziewczyna - 92%
- Jesmyn Ward - Śpiwajcie, z prochów, śpiewajcie - 70%
- Kenneth Grahame - O czym szumią wierzby - 62%
- George R.R. Martin - Gra o tron - 62%
- antologia - Sny umarłych - 51%
- Ursula K. Le Guin - Sześć światów Hain - 39%
- Tilmann Bünz - Kraina zimnolubów - 36%
- Jan Brzechwa - Brzechwa dzieciom. Dzieła wszystkie. Wiersze - 29%
- Arkady Fiedler - Madagaskar. Gorąca wieś Ambinanitelo - 25%
- Maria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi - 14%
- Roald Dahl - Danny mistrz świata - 13%
- Piotr Milewski - Dzienniki japońskie. Zapiski z roku Królika i roku Konia - 12%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz