środa, 16 września 2020

Przeczytane 2020: Tydzień #37

No i znów udało się przeczytać trzy książki: jedną przedstawicielkę literatury podróżniczej i dwie reprezentujące polską fantastykę (zabrałem się za nie z uwagi na Nagrodę Zajdla 2019 i 2020). W ramach akcji Zew Zajdla do przeczytania zostały mi jeszcze tylko dwie powieści: Słowodzicielka Anny Szumacher i SeeIT Jagny Rolskiej. Wkrótce i na nie przyjdzie czas, a tymczasem powoli staram się ukończyć te tytuły, które wieki temu rozgrzebałem. Muszę przyznać, że całkiem przyzwoicie mi to wychodzi.

67. Gasnące ognie - Antoni Ferdynand Ossendowski, Zysk i S-ka 2011

Już kiedyś zdaje się pisałem, że w chciałem się w maju tego roku wybrać do Izraela, ale COVID popsuł mi plany. Jak zwykle chciałem trochę poczytać o miejscu, do którego się udaję, więc zgarnąłem z żonowej półki książkę Ossendowskiego, w której opisuje on swoja wyprawę do Ziemi Świętej i okolic. Podróż tę odbył on pod koniec lat 20. XX wieku, kiedy to Palestyna znajdowała się pod protekcją miłościwie panującego monarchy brytyjskiego. Autor bardzo ciekawie przedstawia realia życia w tamtych rejonach, pisze o znajdującym się tam żydowsko-muzułmańsko-chrześcijańskim tyglu kulturowym, wspomina o istniejącym już wówczas konflikcie arabsko-żydowskim dotyczącym osiedlania się Żydów na arabskiej ziemi (skąd my to znamy, prawda?), przy czym dość często w tych opisach ujawnia się perspektywa rzymskiego katolika, który nieco z góry patrzy na innowierców. Oprócz terenów Palestyny i Transjordanii swoje pięć minut dostają też Bagdad i Damaszek, niezwykle ciekawe miasta, do których dostęp w dzisiejszych czasach jest utrudniony. Był to mój pierwszy kontakt z twórczością przedwojennego polskiego podróżnika i - przy wzięciu poprawki na to, że był on człowiekiem swoich czasów - bardzo sobie tę lekturę cenię.

68. Sybirpunk vol. 1 - Michał Gołkowski, Fabryka Słów 2020

Lubię czytać Gołkowskiego. Wybitny nie jest, ale lektura jego książek dostarcza mi niemal za każdym razem niewymagającej wysiłku intelektualnego przyjemności. Sybirpunk jest cyberpunkową powieścią sensacyjną, której akcja toczy się w Nowo- a właściwie w Neosybirsku. Jest tu dużo akcji, choć nie do końca zrozumiałem, o co w fabule chodziło. Nie chodzi o to, że nie nadążałem za wydarzeniami, ale po prostu część wydarzeń wydaje mi się być niejasna - wiem, że gdzieś tam jest drugie dno (akurat w przypadku tej powieści nie trzeba być geniuszem, żeby je dojrzeć), ale na razie nie widać kto, co i dlaczego. Pozostaje mieć nadzieję, że drugi i planowany trzeci tom rozjaśnią sytuację. Podobali mi się bohaterowie tej powieści; może nie są wielowymiarowi, ale są za to charakterystyczni i da się im kibicować. Drugi tom już się kurzy na półce. Pewnie wkrótce po niego sięgnę.

69. Małe Licho i anioł z kamienia - Marta Kisiel, Wilga 2019

Pierwsze zastrzeżenie jest takie, że jak na serię Małe Licho bardzo mało tu Licha. Drugi tom cyklu o Bożku, jego aniołach stróżach i potworach spod łóżka skupia się na relacjach chłopca z Tsadkielem - tym drugim skrzydlatym, który w swoim dostojeństwie wydaje się być całkowicie pozbawiony empatii. Jest to opowieść o relacjach, pokonywaniu własnego strachu i poświęceniu. Historia pisana z myślą o młodszych czytelnikach, z dużą dozą humoru z pewnością rozweseli też dorosłego. No i wracają znani z Oczu urocznych i Szaławiły Oda i Bazyl. Nic tylko czytać.

Paski postępu:
Andrej Bán - Słoń na Zemplinie - 91%
Paweł Smoleński - Wnuki Jozuego - 89%
Violetta Wiernicka - Sekrety rosyjskich kolei - 73%
Steven Erikson - Przypływy nocy - 71%
Paulina Hendel - Żniwiarz. Droga dusz - 71%
Robin Hobb - Uczeń skrytobójcy - 66%
Paweł Majka, Radosław Rusak - Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające - 62%
Jerzy Żuławski - Na Srebrnym Globie - 61%
Arkady Paweł Fiedler - Pod prąd - 51%
Dave Hutchinson - Europa o północy - 49%
Olga Gitkiewicz - Nie zdążę - 44%
Katarzyna Berenika Miszczuk - Ja cię kocham, a ty miau - 44%
Anna Szumacher - Słowodzicielka - 41%
Krzysztof Matkowski - Trzecia część człowieka - 39%
Jan Grabowski - Puc, Bursztyn i goście - 38%
Agnieszka Fulińska, Aleksandra Klęczar - Mysia Wieża - 37%
Robert Ziębiński - Dzień wagarowicza - 36%
Sławomir Nieściur - Shadow Raptors. Kurs na kolizję - 34%
Remigiusz Mróz - Chór zapomnianych głosów - 30%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz