wtorek, 12 grudnia 2023

Przeczytane: Tydzień #49

W końcu notka napisana na czas. Udało się ukończyć dwie książki, choć liczyłem na więcej, ale znów trochę mnie studia przygniotły. Należy się więc spodziewać, że tak teraz moje czytanie będzie wyglądało. Sporo rzeczy na studia, skupienie się na uzupełnianiu notatek z zajęć, na które nie mogłem dotrzeć, a fantastyka i okolice muszą dostać niższy priorytet.

108. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi - Philip A. Allen, PWN 2000

Książkę tę znalazłem w bibliotece osiedlowej, a była ona podawana jako literatura zalecana na zajęcia z geologii dw alata temu. Wtedy jej nie przeczytałem, pożyczyłem ją niedawno, a że termin oddania się zbliżał, trzeba było się zabrać za lekturę. Autor opisuje wszystkie procesy, jakie przychodzą do głowy, kiedy myślimy o kształtowaniu się powierzchni Ziemi, jest to więc wiedza bardziej geomorfologiczna niż geologiczna, choć granica pomiędzy tymi naukami jest cienka. Opis ten zdecydowanie nie jest przeznaczony dla każdego - Allen mniej uwagi poświęca na jakościowe podejście do zagadnień, ale skupia się na aspekcie ilościowym - w książce roi się od równań matematycznych, mających przedstawić, co, jak i dlaczego się dzieje. Do tego dochodzi sporo ilustracji i wykresów mających wspomóc opis słowno-matematyczny.

109. Samotnia - Anna Kańtoch, Marginesy 2023 (Kindle)

Za kryminały naprawdę muszą lepiej płacić, bo ostatnio Anna Kańtoch raczej nie poświęca już czasu na inną literaturę. Samotnia jest kolejną bardzo dobrą powieścią w tym gatunku opublikowaną przez autorkę. Ciekawym posunięciem było danie głównej roli osobie niewidomej, a do tego dość oryginalnym zabiegiem jest brak trupa, przynajmniej na początku. Kańtoch długo zwleka z ujawnieniem, o co tak naprawdę chodzi w powieści i rzuca mnóstwo mylnych tropów. Przy tym, o ile dobrze i wiarygodnie przedstawia motywację sprawcy, o tyle reakcja protagonisty na odkrycie, kto zabił, sprawia, że mój kołek do zawieszania niewiary trzeszczy. Ja rozumiem, że w pewnym stopniu da się to fabularnie uzasadnić, ale biorąc pod uwagę, kim była ofiara, nie mam do zakończenia przekonania.

Paski postępu:
Feliks W. Kres - Najstarsza z Potęg - 82%
Hania Czaban - Ostatnie światła gasną - 55%
Michał Gołkowski - Arena Dłużników #4 - 37%
Justyna Hankus - Dwie i pół duszy. Folk noir - 29%
Paulina Hendel - Łowca - 19%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz