środa, 26 lutego 2020

Przeczytane 2020: Tydzień #8

Tym razem ukończyłem tylko jedną książkę, za to w kilku innych przyzwoicie przesunąłem się do przodu. Czytałem głównie papier, z e-booków poświęcając się delikatnie Morzu Wewnętrznemu Donalda Richiego, o którym to dziele planowałem napisać poniżej parę słów, ale niestety nie zmieściłem się w czasie, stąd też najprawdopodobniej poczytacie (o ile ktokolwiek to czyta) o nim za tydzień.

15. Cieplarnia - Brian Aldiss, Rebis 2019

Druga książka Aldissa, która dzięki Rebisowej serii Wehikuł Czasu trafiła w moje ręce. I choć recenzje tego klasyka były raczej entuzjastyczne, ja miałem problem z odnalezieniem się w wykreowanym przez autora świecie. Akcja toczy się za wiele lat (może chodzi o tysiące, może o miliony) na Ziemi,która przestała się obracać wokół własnej osi i Słońca, co sprawiło, że jedna jej strona jest nieustannie ogrzewana. Do głosu w tej sytuacji doszła ewolucja, która dała prymat organizmom roślinnym, pozwalając im na nieograniczony rozwój; zwierzęta zaś w tym ludzie zdegenerowali się, dla przetrwania przybierając często cechy flory. To cofnięcie się w rozwoju jest też widoczne na poziomie języka, jakim posługują się bohaterowie - jest on bardzo zinfantylizowany tak w kwestiach słowotwórstwa, jak i w dialogach przypominających dziecięce kłótnie. Problem natomiast mam z fabułą powieści. Protagonista Gren zostaje różnymi zrządzeniami losu zmuszony do ciągłej wędrówki przez świat przedstawiony, ale ta wędrówka jest bardzo chaotyczna i aż do końca nie wiadomo, do czego ma doprowadzić, a jej efekt pojawia się jako deus ex machina bez żadnego udziału bohaterów. Brawa za pomysł, ale do zachwytu droga jest daleka.

Paski postępu:
Donald Richie - Morze Wewnętrzne - 81%
Elżbieta Piętak, Dariusz Piętak - Lhotse '89 - 79%
Eugeniusz Dębski - O włos od piwa - 74%
Paweł Kardasz - Safari. Zapiski przewodnika karawan - 57%
Aneta Jadowska - Diabelski Młyn - 50%
Magdalena Bartczak - Chile południowe. Tysiąc niespokojnych wysp - 49%
Krzysztof Haladyn - Ostatnie namaszczenie - 48%
Jakub Ćwiek - Stróże 2. Brudnopis Boga - 43%
John Ronald Reuel Tolkien - Upadek Gondolinu - 35%
Margaret Atwood - Opowieść Podręcznej - 31%
Paweł Goźliński - Akan - 29%
Dave Hutchinson - Europa jesienią - 28%
antologia - Dragoneza - 26%
Jacek Inglot - Operacja "Komendant" - 23%
Aleksandra Michta-Juntunen - Finlandia. Sisu, sauna i salmiakki - 22%
Antoni Ferdynand Ossendowski - Gasnące ognie - 21%
Lucy i Stephen Hawking - George i tajny klucz do Wszechświata - 19%
antologia - Umieranie to parszywa robota - 19%
Martyna Raduchowska - Fałszywy Pieśniarz - 19%
Paulina Hendel - Żniwiarz. Trzynasty księżyc - 18%
Jarosław Kret - W Ziemi Świętej - 18%
Andrej Bán - Słoń na Zemplinie - 17%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz