środa, 22 kwietnia 2020

Przeczytane 2020: Tydzień #16

Powoli redukuję liczbę zaczętych książek. W tym tygodniu udało uporałem się z kolejnymi czterema lekturami, a zacząłem tylko jedną nową - kolejny tom opowiadań Pilipiuka o Skórzewskim i Stormie. Widać więc, że czas zarazy znoszę dzielnie. Zapraszam do lektury.

30. Bohun - Jacek Komuda, Fabryka Słów 2011

Jacek Komuda ponownie przenosi nas w realia szlacheckiej Rzeczypospolitej, tym razem skupiając się na klęsce odniesionej przez polskie wojska w starciu z oddziałami Chmielnickiego w bitwie pod Batohem. Zabierając się za lekturę, nie znałem tego fragmentu naszej historii, więc to, co autor opisał, było dla mnie czymś nowym. Komuda tworzy tu swoją wersję wydarzeń, które doprowadziły do największej klęski w dziejach Polski szlacheckiej, mocno trzymając się faktów historycznych i dopowiadając tam, gdzie brakuje źródeł. Przy okazji na końcu wyjaśnia, dlaczego podążył takimi a nie innymi ścieżkami fabularnymi. W efekcie powstała powieść, która może zachęcić czytelnika do zgłębienia historii XVII-wiecznych polskich konfliktów.

31. Opowieść Podręcznej - Margaret Atwood, Wielka Litera 2017 (Kindle)

Najpierw zabrałem się za serial, którego pierwszy sezon zobaczyłem już sporo czasu temu, a potem przyszedł czas na powieść na tymże sezonie się opierającą. O ile wersja telewizyjna mnie trochę znużyła (choć nie na tyle, żeby nie dooglądać jej do końca), o tyle literacki pierwowzór już mnie wciągnął. Oczywiście są tu momenty, które mnie męczyły - mam tu na myśli głównie nocne rozważania Fredy - ale sposób pokazania funkcjonowania Gileadu, aparatu terroru i uświęcenia gwałtów na Podręcznych potrafiły mnie poruszyć. Atwood udało się stworzyć bardzo dosadne ostrzeżenie przed zmianami w prawie, które się marzą niektórym chłopcom.

32. Operacja "Komendant" - Jacek Inglot, Narodowe Centrum Kultury 2019

Panegiryk na cześć Józefa Piłsudskiego. Inglot początkowo akcję swej krótkiej powieści umieszcza w przyszłości, w której część państw (w tym Polska i Rosja) opracowała sposób na podróże w czasie. No i ci źli Rosjanie postanowili naprawić historię, żeby Mateczka Rasija nadal była wielka, a dzielni polscy temponauci mają za zadanie temu zapobiec. Akcja szybko przenosi się więc do 1918 roku, kiedy to marszałek Piłsudski wrócił do naszego kraju. Historia jest prosta jak konstrukcja cepa, wielkich zwrotów akcji tutaj nie ma, choć czasem bohaterów spotykają nieoczekiwane kłopoty. Wszystko ocieka patriotyzmem, a scena spotkania protagonisty z marszałkiem to już patos na poziomie kina amerykańskiego - to był ten moment, kiedy oczy zaczęły mnie boleć. Do tego momentu powieść jakoś sobie radzi; bez większych fajerwerków, ale fabuła trzyma się kupy, bohaterowie też działają z sensem, aż tu nagle pojawia się sytuacja, w której brakuje tylko gołębicy i głosu z niebios. Lektura stratą czasu nie będzie, zwłaszcza w czasie pandemii, ale jest spora szansa, że pod ręką znajdzie się jednak coś lepszego do przeczytania.

33. Wilcze leże - Andrzej Pilipiuk, Fabryka Słów 2017 (Kindle)

O Wilczym leżu można napisać to samo, co o każdym niewędrowyczowym zbiorze opowiadań Pilipiuka. Dużo tu ciekawostek historycznych i kulturalno-archeologicznych, widać fascynację autora starociami i tęsknotę za minionymi czasami. No i o ile opowiadania o doktorze Skórzewskim zawsze bardzo lubiłem i, jak już kilka razy wspominałem, jest on moim ulubionym Pilipiukowym bohaterem, o tyle bardzo pozytywnie tym razem przyjąłem teksty o Robercie Stormie, poszukiwaczu staroci, miłośniku przeszłości i alter ego autora. W końcu przestał mnie irytować (choć pewnej naiwności nadal się nie pozbył), a poszukiwania, które prowadzi, są naprawdę pasjonujące. A ponieważ jest dobrze, to już zabrałem się za kolejny zbiór opowiadań autora, bo narobiło mi się trochę zaległości w jego twórczości.

Paski postępu:
Lucy i Stephen Hawking - George i tajny klucz do Wszechświata - 89%
Aneta Jadowska - Diabelski Młyn - 79%
Paweł Kardasz - Safari. Zapiski przewodnika karawan - 73%
Marek Tomalik - Australia. Gdzie kwiaty rodzą się z ognia - 73%
antologia - Dragoneza - 66%
Hal Duncan - Welin - 57%
Martyna Raduchowska - Fałszywy Pieśniarz - 55%
Paweł Goźliński - Akan - 53%
antologia - Wigilia pełna duchów - 47%
Markus Flohr - Gdzie sobota jest niedzielą - 45%
Antoni Ferdynand Ossendowski - Gasnące ognie - 45%
antologia - Umieranie to parszywa robota - 43%
Jarosław Kret - W Ziemi Świętej - 43%
Jerzy Żuławski - Na Srebrnym Globie - 43%
Andrej Bán - Słoń na Zemplinie - 42%
Ahmed Saadawi - Frankenstein w Bagdadzie - 39%
Andrzej Pilipiuk - Zły las - 39%
Daniel Keyes - Kwiaty dla Algernona - 38%
Robert A. Heinlein - Drzwi do lata - 38%
Paweł Smoleński - Wnuki Jozuego - 37%
Violetta Wiernicka - Sekrety rosyjskich kolei - 32%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz