środa, 30 grudnia 2020

Przeczytane 2020: Tydzień #52

Tom przyśpieszył... Święta jednak nie są najlepszym czasem na delektowanie się książkami - w efekcie udało mi się ukończyć tylko jedną lekturę, a pozostałe idą mi jak krew z nosa. Teraz już mam pewność, że nie uda mi się w tym roku domknąć rozpoczętych książek, ale i tak zredukowanie liczby rozgrzebanych pozycji z około czterdziestu do jedenastu jest przyzwoitym osiągnięciem.

111. Serce Lodu - Arkady Saulski, Fabryka Słów 2019

Nigdy wcześniej nie czytałem Arkadego Saulskiego. To znaczy, może miałem kiedyś jakiś kontakt z jakimś jego opowiadaniem, ale jeśli tak było, to całkowicie wyleciało ono z mojej pamięci (ja w ogóle kiepsko zapamiętuję krótką formę literacką). Serce Lodu jest pierwszą częścią na razie dwutomowej serii, której akcja rozgrywa się w quasi-europejskim świecie fantasy, gdzie o wpływy polityczne walczy Cesarstwo z Kościołem. Autor umieszcza fabułę powieści w pseudo-Afryce, która od naszej odróżnia się niskimi temperaturami i wysyła swoich bohaterów na poszukiwanie tytułowego artefaktu. Jest bardzo maczystowsko - panowie prężą muskuły i robią sobie krzywdę przy użyciu broni białej, na scenę wkracza pradawna magia, są czarownice i szamani, jest krwiście i brutalnie. A mimo tego całego światotworzeniowego ponuractwa udaje się autorowi zachować lekkość pióra, która sprawia, że książkę czyta się przyjemnie, a kolejne kartki przewraca się bardzo szybko (nie tylko dlatego, że wydawcą jest Fabryka Słów, a wszyscy wiemy, że oni nie kwapią się do upychania dużych ilości tekstu na stronach).

Paski postępu:
antologia - Fantastyczne pióra 2018 - 85%
Marek Nejman, Sławomir Grabowski - Przygody kota Filemona - 81%
Katherine Arden - Niedźwiedź i słowik - 74%
Ian R. MacLeod - Wieki światła - 73%
Krzysztof Boruń, Andrzej Trepka - Zagubiona przyszłość - 64%
Małgorzata Szumska - Twarze tajfunu - 60%
Anna Borkowska - Gar'Ingawi. Wyspa Szczęśliwa. Tom I. Oczekiwanie - 39%
Andrzej Pilipiuk - Przyjaciel człowieka - 36%
Piotr Milewski - Planeta K. - 28%
Robert J. Szmidt - Na krawędzi zagłady - 28%
Aneta Jadowska - Dzikie dziecko miłości - 23%

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz